Ganji M, Karimi M, Bahari B. Investigating the Effective Factors in the Positioning of the Vehicle’s Multimedia with the Approach of Mitigating the Reflection While Nighttime Driving. Iran J Ergon 2025; 12 (4)
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-1061-fa.html
1- مرکز تحقیقات شرکت ایرانخودرو، کارشناس بخش پکیجینگ ارگونومی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات شرکت ایرانخودرو، کارشناس بخش پکیجینگ ارگونومی، تهران، ایران ، mi.karimi@ikco.ir
چکیده: (1516 مشاهده)
اهداف: امروزه استفاده از نمایشگرهای دیجیتال داخل خودرو، فراوانی زیادی پیدا کرده است؛ از این رو، بحث انعکاس صفحه نمایشگر به صورت تصویر مجازی روی شیشههای جانبی خودرو هنگام شب، از مباحث بحثبرانگیز در طراحی موقعیت ارگونومی نمایشگر است. با توجه به اهمیت فراوان وظایف بصری، لازم است در فرایند طراحی خودرو ملاحظات ارگونومی، جهت طراحی موقعیت بهینه نمایشگر صورت پذیرد.
روش کار: در پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر در جانمایی نمایشگر مرکزی در داخل خودرو و تعیین بازه مقداری برای آنها، با استفاده از روش آماری طراحی آزمایش به روش طراحی عاملی کامل، ۲۴۳ حالت از ترکیب عوامل شناساییشده با استفاده از نرمافزار MINITAB نسخه ۱۸، حاصل شد و با اجرای تمامی حالتهای استخراجشده، میزان انعکاس ناشی از نمایشگر مرکزی روی شیشههای جانبی، تحلیل آماری واریانسی (ANOVA) شد.
یافتهها: عوامل موثر به لحاظ آماری (شامل برهمکنش آنها)، بر روی خروجی میزان انعکاس تصویر مجازی روی ناحیه حساس دید و مجموع انعکاس روی شیشه سمت راست و چپ راننده شناسایی شد و با ارائه مدل رگرسیون خطی، میزان و نحوه اثرگذاری عوامل روی خروجیهای بیانشده، تحلیل شد.
نتیجهگیری: حین فرایند طراحی داخلی خودرو و هنگام جانمایی نمایشگر، میتوان عوامل شناساییشده را در این پژوهش به عنوان ابزاری کنترلی جهت کاهش یا از بین بردن نگرانی میزان انعکاس نمایشگر روی شیشههای جانبی به کار گرفت تا از بروز مشکلات ارگونومی دید راننده، هنگام رانندگی در شب، جلوگیری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی در طراحی دریافت: 1403/10/3 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10