پیام خود را بنویسید
دوره 8، شماره 2 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 38-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jannati M, Aghaei H, Askaripoor T, Khazaei M, Bayat Khalaji E, Kazemi E. Ergonomic Assessment and Design of the Tower Crane Cabin Based on Anthropometric Dimensions of Iranian Operators. Iran J Ergon 2020; 8 (2) :26-38
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-722-fa.html
جنتی محمدرضا، آقائی حامد، عسکری پور طالب، خزائی مهدی، بیات خلجی احسان، کاظمی الهه. ارزیابی ارگونومی و طراحی اتاقک جرثقیل برجی براساس ابعاد آنتروپومتری اپراتورهای ایرانی. مجله ارگونومی. 1399; 8 (2) :26-38

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-722-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
2- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات علوم و فناوری‌های بهداشتی، دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، askaripoor@semums.ac.ir
4- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (7398 مشاهده)
زمینه و هدف: باوجود نقش اصلی جرثقیل‌ها در پیشبرد عملیات ساختمانی، اما حوادث و صدمات شغلی ناشی از فعالیت آن‌ها، به یک موضوع مهم تبدیل‌شده است. شواهد اخیر نشان داده است که علت این مشکلات می‌تواند به عدم طراحی فضای داخلی اتاقک جرثقیل و وظایف اپراتورها، بر اساس اصول ارگونومی، مرتبط باشد. این پژوهش، باهدف ارزیابی ریسک ارگونومی فعالیت اپراتورهای جرثقیل برجی و بازطراحی ابعاد و فضای داخلی اتاقک این جرثقیل‌ها، بر اساس ابعاد آنتروپومتری اپراتورهای ایرانی انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 30 اپراتور مرد جرثقیل برجی، شاغل در سه پروژه ساخت‌وساز بزرگ شهر تهران موردبررسی قرار گرفتند. در ابتدا، باهدف تعریف مشکل، از یک رویکرد چند معیارِ و مکمل، شامل مشاهده شرایط کاری، مصاحبه با اپراتورها، پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی نوردیک و روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (رولا)، استفاده شد. در ادامه، با استفاده از داده های آنتروپومتری، بازطراحی ابعاد و فضای داخلی اتاقک جرثقیل، انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج روش ارزیابی سریع اندام فوقانی، نشان داد که فعالیت‌های اپراتورهای جرثقیل برجی، در سطح ریسک بالا و بسیار بالا قرار داشته است. همچنین، 85 درصد و 5/38 درصد افراد، به ترتیب در 12 ماه و 7 روز گذشته، دریکی از نواحی 9 گانه بدن خود، احساس درد و ناراحتی را گزارش کرده‌اند. در این پژوهش، ابعاد فضای داخلی اتاقک جرثقیل برجی بازطراحی شده، 7/199×1/144×8/160 سانتی‌متر به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که طراحی موجود فضای داخلی اتاقک جرثقیل برجی، نیازهای اپراتورها را برآورده نمی‌کند. لذا، بازطراحی آن، جهت افزایش تطابق بین انسان و ماشین، بهبود سطح ایمنی و بهره‌وری و پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 434 kb]   (11873 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2349 مشاهده)  
براساس نتایج مطالعه می‌توان نتیجه گرفت طراحی موجود در فضای داخلی اتاقک جرثقیل برجی، نیازهای اپراتورها را برآورده نمی‌کند. بنابراین، بازطراحی آن، جهت افزایش تطابق بین انسان و ماشین، بهبود سطح ایمنی و بهره‌وری و پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی‌عضلانی ضروری به نظر می‌رسد.
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1399/3/10 | پذیرش: 1399/4/27 | انتشار الکترونیک: 1399/4/27

فهرست منابع
1. Labor B. Employed Persons by Detailed Industry, Sex, Race, and Hispanic or Latino Ethnicity, 2012. Bureau Lab Stat. 2013a.; 2013. [Google Scholar]
2. Labor B. Census of Fatal Occupational Injuries Summary, 2012. Bureau Lab Stat; 2013. [Google Scholar]
3. Essdai A, Spasojević Brkić VK, Golubović T, Brkić A, Popović V. Crane cabins' interior space multivariate anthropometric modeling. Work. 2018; 59(4):557-70. [DOI:10.3233/WOR-182706] [PMID]
4. Lee UK, Kang KI, Kim GH, Cho HH. Improving tower crane productivity using wireless technology. Comp‐Aid Civil Infrastruct Engin. 2006; 21(8):594-604. [DOI:10.1111/j.1467-8667.2006.00459.x]
5. Raviv G, Fishbain B, Shapira A. Analyzing risk factors in crane-related near-miss and accident reports. Safety Sci. 2017; 91:192-205. [DOI:10.1016/j.ssci.2016.08.022]
6. Neitzel RL, Seixas NS, Ren KK. A review of crane safety in the construction industry. Appl Occup Envir Hygiene. 2001; B16(12):1106-17. [DOI:10.1080/10473220127411] [PMID]
7. Spasojević Brkić VK, Veljković ZA, Golubović T, Brkić AD, Kosić Šotić I. Workspace design for crane cabins applying a combined traditional approach and the Taguchi method for design of experiments. Int J Occup Safety Erg. 2016; 22(2):228-40. [DOI:10.1080/10803548.2015.1111713] [PMID]
8. Sertyesilisik B, Tunstall A, McLouglin J. An investigation of lifting operations on UK construction sites. Safety Sci. 2010; 48(1):72-9. [DOI:10.1016/j.ssci.2009.06.001]
9. Yow P, Rooth R, Fry K. A report of the crane unit of the division of occupational safety and health. California: Division of Occupational Safety and Health California Department of Industrial Relations; 2000. [Google Scholar]
10. Swuste P. A 'normal accident' with a tower crane? An accident analysis conducted by the Dutch Safety Board. Safety Sci. 2013; 57:276-82. [DOI:10.1016/j.ssci.2013.03.002]
11. Kushwaha DK, Kane PV. Ergonomic assessment and workstation design of shipping crane cabin in steel industry. Int J Ind Erg. 2016;52:29-39. [DOI:10.1016/j.ergon.2015.08.003]
12. Fung IW, Tam VW, Sing C, Tang K, Ogunlana SO. Psychological climate in occupational safety and health: the safety awareness of construction workers in South China. Int J Cons Manag. 2016; 16(4):315-25. [DOI:10.1080/15623599.2016.1146114]
13. Beavers JE, Moore J, Rinehart R, Schriver W. Crane-related fatalities in the construction industry. J Const Eng Manag. 2006; 132(9):901-10. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-9364(2006)132:9(901)]
14. Shapira A, Elbaz A. Tower crane cycle times: case study of remote-control versus cab-control operation. J Const Eng Manag. 2014; 140(12):05014010. [DOI:10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000904]
15. Bovenzi M, Pinto I, Stacchini N. Low back pain in port machinery operators. J Sound Vibrat. 2002; 253(1):3-20. [DOI:10.1006/jsvi.2001.4246]
16. Kittusamy NK, Buchholz B. Whole-body vibration and postural stress among operators of construction equipment: A literature review. J Safety Res. 2004; 35(3):255-61. [DOI:10.1016/j.jsr.2004.03.014] [PMID]
17. Committee H. Guidelines for using anthropometric data in product design: Human Fact Erg Soc; 2004.
18. Brkić VS, Klarin M, Brkić AD. Ergonomic design of crane cabin interior: The path to improved safety. Safety Sci. 2015; 73:43-51. [DOI:10.1016/j.ssci.2014.11.010]
19. Kamalinia M, Saraji GN, Kee D, Hosseini M, Choobineh A. Postural loading assessment in assembly workers of an Iranian telecommunication manufacturing company. Int J Occup Safety Erg. 2013; 19(2):311-9. [DOI:10.1080/10803548.2013.11076988] [PMID]
20. McAtamney L, Corlett EN. RULA: a survey method for the investigation of work-related upper limb disorders. Appl Erg. 1993; 24(2):91-9. [DOI:10.1016/0003-6870(93)90080-S]
21. Dockrell S, O'Grady E, Bennett K, Mullarkey C, Mc Connell R, Ruddy R, et al. An investigation of the reliability of Rapid Upper Limb Assessment (RULA) as a method of assessment of children's computing posture. Appl Erg. 2012; 43(3):632-6. [DOI:10.1016/j.apergo.2011.09.009] [PMID]
22. Levanon Y, Lerman Y, Gefen A, Ratzon NZ. Validity of the modified RULA for computer workers and reliability of one observation compared to six. Ergonomics. 2014; 57(12):1856-63. [DOI:10.1080/00140139.2014.952350] [PMID]
23. Ghasemkhani M, Azam K, Aten S. Evaluation of ergonomic postures of assembling unit workers by Rapid Upper Limb Assessment. Hakim Res J. 2007; 10(2):28-33. [Google Scholar]
24. Dickinson C, Campion K, Foster A, Newman S, O'rourke A, Thomas P. Questionnaire development: an examination of the Nordic Musculoskeletal Questionnaire. Appl Erg. 1992; 23(3):197-201. [DOI:10.1016/0003-6870(92)90225-K]
25. Dawson AP, Steele EJ, Hodges PW, Stewart S. Development and test-retest reliability of an extended version of the Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ-E): a screening instrument for musculoskeletal pain. J Pain. 2009; 10(5):517-26. [DOI:10.1016/j.jpain.2008.11.008] [PMID]
26. De Barros E, Alexandre NMC. Cross‐cultural adaptation of the Nordic musculoskeletal questionnaire. Int Nurs Rev. 2003; 50(2):101-8. [DOI:10.1046/j.1466-7657.2003.00188.x] [PMID]
27. Dormohammadi A, Zarei E, Normohhammadi MR, Sarsangi V, Amjad SH, Asghari M. risk assessment of computer user upper musculoskeletal limb disorders in a power company by means of rula method and NMQ in 1390. J Sabzevar Uni Med Sci. 2014; 20(4):521-9. [Google Scholar]
28. European Committee for Standardization (CEN). Safety of machinery - Human body measurements - Part 3: Anthropometric data (Standard No. EN 547-3:1996+A1:2008). Brussels: European Committee for Standardization. [Google Scholar]
29. Human Factors and Ergonomics Society. HFES 300: Guidelines for Using Anthropometric Data in Product Design. California: Human Factors and Ergonomics Society; 2004.
30. Nordin F, Olsson S. Development of driver environment in crane cabin. MA thesis. Luleå: Luleå University of Technology; 2008. [Article] [Google Scholar]
31. Zunjic A, Brkic VS, Klarin M, Brkic A, Krstic D. Anthropometric assessment of crane cabins and recommendations for design: A case study. Work. 2015; 52(1):185-94. [DOI:10.3233/WOR-152042] [PMID]
32. Actuators (Standard No. EN 894-4:2010). Brussels, Belgium: CEN; 2010.
33. International Standards Organizatio, 2017. Cranes - Cabins - Part 1-5. ISO 8566.
34. Veljković Z, Spasojević-Brkić V, Brkić A. Crane cabins' safety and ergonomics characteristics evaluation based on data collected in Sweden port. J Appl Eng Sci. 2015; 13(4):299-306. [DOI:10.5937/jaes13-9564]
35. Muthukumar K, Sankaranarayanasamy K, Ganguli A. Study on Discomfort in Mobile Crane Operation. Ace. 2017; 35:13. [Article] [Google Scholar]
36. Chandler F. Human Factors Engineering Guidelines For Overhead Cranes. 2001. Report No.: Report No. SC-YA-5436.
37. Barron PJ, Owende PM, McDonnell KP, Ward SM. A method for assessment of degradation of task visibility from operator cabins of field machines. Int J Indust Erg. 2005; 35(7):665-73. [DOI:10.1016/j.ergon.2005.02.001]
38. Dondur N, Spasojević-Brkić V, Brkić A. Crane cabins with integrated visual systems for the detection and interpretation of environment-economic appraisal. J Appl Eng Sci. 2012; 10(4):191-6. [DOI:10.5937/jaes10-2516]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb