1- کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران ، ipakdesign@gmail.com
2- عضو هیئت علمی، گروه طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
چکیده: (9751 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از نکات مهم در طراحی کاربرمحور، توجه به شرایط فیزیکی و روانی کاربر و خطاهای ناشی از طراحی نامطلوب است. سیستم تغییر دندۀ دوچرخه و اهرم آن، از پیچیدهترین اجزای دوچرخه است که تعاملات فیزیکی و روانی متعدد کاربران با آن منجر به تأثیراتی بر جسم و روان آنها میشود. هدف از این پژوهش، شناخت دقیق نیازهای دوچرخهسواران در تعامل با محصول و طراحی محصول برای آن است.
روش کار: در این پژوهش ابتدا با روش AEIOU تحلیلی کیفی صورت گرفت. در ادامه ۵۰ دوچرخهسوار دانشگاه هنر اسلامی تبریز با روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس پژوهش قرار گرفتند و با سنجش مطلوبیت ۳ آزمودنی، از آنها نظرسنجی کمّی به عمل آمد. پس از آمادهسازی پیشنیازهای طراحی، با استفاده از تکنیک اسکمپر، ایدههایی ارائه و با روش DFV ارزیابی شد و ایدۀ نهایی شکل گرفت.
یافتهها: یافتههای اولیه نشان داد که کاربران حین تغییردنده با مشکلات روانی نسبت به مشکلات فیزیکی بیشتر مواجه میشوند. همچنین طبق سنجش مطلوبیت، آزمودنی (۲) با مجموع امتیاز ۸۸۳ و میزان نسبت مطلوبیت ۱.۲۱۲ نسبت به آزمودنی (۳) و ۱.۲۵۶ نسبت به آزمودنی (۱) از نظر کاربران، مطلوبترین محصول بود که این مسئله نشان داد میزان مطلوبیت با سادگی طراحی آزمودنیها رابطۀ مستقیم دارد.
نتیجهگیری: از آنجایی که بیشتر اشتباهات کاربران در درک جابهجایی منطقی دندهها منجر به نامطلوببودن شرایط تعویض دندۀ دوچرخه میشود. طراحی محصول مدنظر با تمرکز بر کاهش خطای کاربر و تعداد عملکردهای اضافی، تسریع در فرایند تصمیمگیری کاربر و بدون آسیبرسانی به سیستم تعویض دندۀ دوچرخه صورت گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1397/5/16 | پذیرش: 1397/9/5 | انتشار الکترونیک: 1397/10/5