Ethics code: IR.PNU.REC.1403.720
OMIDI N, jafari N S, OMIDI M R, Mahmoodi Y. Evaluating the Impact of Ergonomic Skills Training Programs on Organizational Citizenship Behavior and Employee Productivity: A Case Study of Operational Staff in the Azar Oilfield. Iran J Ergon 2025; 13 (3)
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-1104-fa.html
امیدی نبی، جعفری نداسادات، امیدی محمدرضا، محمودی یدالله. ارزیابی اثر مداخلهای برنامههای آموزش مهارتهای ارگونومیک بر رفتار شهروند سازمانی و بهرهوری کارکنان (مطالعه موردی کارکنان شاغل در میدان نفتی آذر). مجله ارگونومی. 1404; 13 (3)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1104-fa.html
1- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه مدبریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد الکترونیکی، تهران؛ ایران
3- 3. گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، mromidi_91@yahoo.com
4- گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور؛تهران؛ ایران
چکیده: (136 مشاهده)
زمینه و هدف: در محیطهای عملیاتی پرخطر مانند میادین نفتی، عوامل فیزیکی و روانی میتوانند بهرهوری کارکنان و رفتارهای مثبت سازمانی را تضعیف کنند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارگونومیک بر بهبود رفتار شهروندی سازمانی و بهرهوری (بهره وری کارکنان) کارکنان عملیاتی میدان نفتی آذر انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون–پسآزمون همراه با گروه کنترل بر روی ۴۰ کارگر مرد بخش عملیاتی اجرا شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش ارگونومی و کنترل (هر کدام ۲۰ نفر) قرار گرفتند. دادهها با پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی پادساکف و همکاران (۱۹۹۰) و پرسشنامه بهره وری کارکنان هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) گردآوری و با آزمون t مستقل، تحلیل کوواریانس و مقایسههای درونگروهی تحلیل شدند.
یافتهها: پس از ۴ هفته مداخله، گروه آموزش ارگونومی افزایش معناداری در نمره کل رفتار شهروند سازمانی (از 105/6 به 118/4؛ +۱۲/۱٪) و بهره وری کارکنان (از 128/8 به 145/6؛ +۱۳/۰٪) نشان داد (p<0.001). بیشترین بهبود در رفتار شهروند سازمانی در نوعدوستی (+۱۵/۳٪) و وجدان کاری (+۱۴/۸٪) و در بهره وری کارکنان در انگیزش (+۱۶/۲٪) و توان (+۱۵/۴٪) حاصل شد. اندازههای اثر کوهن در محدوده 1/78 تا 2/20 بیانگر اثربخشی بالا بود. در گروه کنترل، تغییرات معناداری مشاهده نشد (p>0.05).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارگونومیک موجب بهبود چشمگیر رفتار شهروندی سازمانی و بهرهوری کارکنان میدان نفتی آذر شد. این نتایج اهمیت سرمایهگذاری بر آموزشهای ارگونومیک را بهعنوان رویکردی استراتژیک برای ارتقای عملکرد فردی و سازمانی در محیطهای پرخطر تأیید میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی محیطی دریافت: 1404/5/28 | پذیرش: 1404/7/5 | انتشار الکترونیک: 1404/7/5