پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 3 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1404 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MAZUMS.REC.1398.1311

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amouzadeh E, etemadinezhad S, yazdani charati J. sability Evaluation of the Chargoon Office Automation System Using a Mixed User- and Expert-Centered Approach (Exploratory Assessment). Iran J Ergon 2025; 13 (3)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1102-fa.html
عموزاده الهه، اعتمادی‌نژاد سیاوش، یزدانی چراتی جمشید. ارزیابی کاربردپذیری سامانه اتوماسیون اداری چارگون با رویکرد ترکیبی کاربرمحور و متخصص‌محور (ارزیابی اکتشافی). مجله ارگونومی. 1404; 13 (3)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1102-fa.html


1- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانhttps ، dr.setemadi@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (133 مشاهده)

زمینه و هدف: سیستم‌های اتوماسیون اداری برای بهینه‌سازی فرآیندهای اداری، کاهش خطاهای انسانی و بهبود کارایی سازمانی ضروری هستند. با این حال، کارایی آن‌ها به قابلیت استفاده و کیفیت تعامل کاربر بستگی دارد. این مطالعه قابلیت استفاده سیستم چارگون در دانشگاه علوم پزشکی مازندران را با استفاده از رویکرد مختلط-روش‌ها ارزیابی می‌کند و خلأهای موجود در ارزیابی‌های قبلی سیستم‌های مشابه در محیط‌های دانشگاهی ایران را پر می‌کند
روش ­کار: این مطالعه به روش ترکیبی (کمّی-کیفی) انجام گرفت. در بخش کمّی از پرسشنامه استاندارد (SUS) استفاده شد و در بخش کیفی، ارزیابی اکتشافی مبتنی بر اصول ده‌گانه نیلسون توسط پنج متخصص UX صورت گرفت. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شد و 240 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی مشارکت کردند. داده‌های عملکردی شامل زمان و خطای شش وظیفه پرتکرار نیز جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: میانگین امتیاز SUS  برابر با ۸۴/۱۲ ±64/83 بود که نشان‌دهنده قابلیت پذیرش حاشیه‌ای با فرصت‌هایی برای بهبود است. وظیفه «ارسال نامه به چندین گیرنده» بالاترین نرخ خطا (۱۵/۲٪) و طولانی‌ترین زمان تکمیل (۳/۵۷ ثانیه) را نشان داد. ارزیابی هیوریستیک ۹۹ مسئله را شناسایی کرد که عمدتاً مربوط به بازخورد سیستم (۲۵ ٪) و پیشگیری از خطا (٪۲۰) بود
.نتیجه‌گیری: سیستم چارگون قابلیت استفاده متوسط دارد اما نیاز به بهبودهای هدفمند در طراحی رابط، مکانیسم‌های بازخورد و پیشگیری از خطا دارد. این بهبودها می‌توانند سیستم‌های مشابه در محیط‌های دانشگاهی و سازمانی را تقویت کنند و احتمالاً هزینه‌های عملیاتی و بار شناختی را کاهش دهند

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1404/5/25 | پذیرش: 1404/7/5 | انتشار الکترونیک: 1404/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb