Ziaei M, Yarmohammadi H, Karamimatin B, Yarmohammadi S, Nazari Z, Gharagozlou F. Prevalence and risk factors of occupational burnout among nurses of a hospital in Kermanshah in 2013. Iran J Ergon 2014; 2 (2) :67-74
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-109-fa.html
ضیائی منصور، یارمحمدی حامد، کرمی متین بهزاد، یارمحمدی سودابه، نظری زینب، قره گوزلو فرامرز. شیوع و ریسک فاکتورهای فرسوگی شغلی در پرستاران یکی از بیمارستان های شهر کرمانشاه (1392). مجله ارگونومی. 1393; 2 (2) :67-74
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-109-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه ایران.
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. ، gharagozlouf@yahoo.com
چکیده: (25966 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی پرستاران میتواند منجر به افزایش غیبت، کاهش انرژی و افت کیفیت ارائه خدمات توسط آنها گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان شیوع فرسوگی شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران یکی از بیمارستانهای شهر کرمانشاه در سال 1392 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی 189 پرستار شاغل به روش تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه دموگرافیک و Maslach Burnout Inventory (MBI) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس در سطح معناداری کمتر یا مساوی 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره فرسودگی شغلی 89/61 بود. 2/39% پرستاران خستگی هیجانی زیاد، 6/37% مسخ شخصیت زیاد و 5/73% کفایت شخصی کم را گزارش کردند. بین خستگی هیجانی با وضعیت استخدامی (015/0P=) و سطح تحصیلات (041/0P=)، بین مسخ شخصیت با وضعیت استخدامی (022/0P=) و شیفت کاری (023/0P=) و همچنین بین احساس کفایت شخصی با سن (010/0P=)، سابقه کار (002/0P=) و شیفت کاری (045/0P=) ارتباط معنادار مشاهده گردید.
نتیجهگیری: میزان فرسودگی شغلی در پرستاران در حد متوسط رو به بالا قرار داشت. از دلایل آن میتوان به بار کاری بالا، محیط کاری ناامن و خستهکننده و استرس زیاد اشاره نمود. با مدیریت صحیح منابع انسانی از قبیل تعیین وظایف و خطمشیها متناسب با توان پرستاران، رویکردهای جدید جهت تشویق و ایجاد انگیزه و برگزاری کارگاه کنترل استرس، میتوان تعهد، احساس مثبت نسبت به کار و احساس کفایت شخصی را در افراد تقویت کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1393/4/11 | پذیرش: 1393/6/9 | انتشار الکترونیک: 1393/7/2