پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 1 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1403 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 30-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziyari R, Afshar P, Afshar M. Identifying and Analyzing the Impact of Digital Components of Social Media on the Commercialization of Health to Improve Ergonomics. Iran J Ergon 2024; 12 (1) :20-30
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1008-fa.html
زیاری رضا، افشار پروین، افشار مهسان. شناسایی و تحلیل تأثیر مؤلفه‌های دیجیتالی رسانه‌های اجتماعی در تجاری‌سازی سلامت با هدف ارتقای ارگونومی. مجله ارگونومی. 1403; 12 (1) :20-30

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1008-fa.html


1- گروه حسابداری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، Reziyari@gmail.com
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و نوآوری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده:   (625 مشاهده)
اهداف: انتظار می‌رفت سیستم بهداشت و درمان با استفاده‌ی صحیح از فرصت‌های گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به خدمات‌رسانی بهتر کمک کند. در برخی مواقع، تلاش ارائه‌دهندگان یا کاربران خدمات برای افزایش منافع خود سبب تجاری‌سازی سلامت و آسیب به قیمت اثربخشی و رفاه شخصی شده است. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل تأثیر مؤلفه‌های دیجیتالی رسانه‌های اجتماعی در تجاری‌سازی سلامت با هدف ارتقای ارگونومی در سطح کلان و شناختی بود.
روش ‌‌‌کار: این تحقیق کاربردی از نظر روش انجام، توصیفی‌پیمایشی و مقطعی بود. جامعه‌ی آماری را ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل دادند که از بین آن‌ها، ۱۶۹ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. با روش توصیفی، مؤلفه‌ها مشخص شد. تحلیل سؤالات با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار spss انجام شد. با روش فریدمن، رتبه‌بندی مؤلفه‌ها انجام و مدل نهایی ارائه شد.
یافته‌ها: مؤلفه‌های دیجیتالی رسانه‌های اجتماعی در تجاری‌سازی، سلامت پنج بخش نظام سلامت، دارو، بیمار، بیمه و کارکنان سلامت را در بر می‌گیرند و ۳۰ زیرمؤلفه را نیز شامل می‌شوند.
نتیجه‌گیری: مؤلفه‌های دیجیتالی مرتبط با نظام سلامت بیشترین تأثیر را در تجاری‌سازی سلامت دارند که نیاز به توجه به تدوین مقررات گسترش رسانه‌های اجتماعی در بخش سلامت را نشان می‌دهد. استراتژی‌های متداول شامل کنترل در دسترس بودن داده‌ها، ایجاد ائتلاف بین ذی‌نفعان سلامت با رعایت نظارت، استفاده از قوانین مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌های دیجیتال و ترویج خودتنظیمی در بین ذی‌نفعان است.
متن کامل [PDF 1037 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1402/12/8 | پذیرش: 1403/2/10 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Al Dahdah M. Digital markets and the commercialization of healthcare in Africa: the case of Kenya. Globalizations. 2022:1-3. [DOI: 10.1080/14747731.2022.2135422]
2. Valdez RS, Chen AT, Hampton AJ, Chalil Madathil K, Lerner Papautsky E, Rogers CC. Leveraging Social Media for Human Factors Research in Health Care. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. 2021;65(1):82-5. [DOI: 10.1177/1071181321651029]
3. Samadi-Miarkolaei H, Samadi-Miarkolaei H. The Exploration of the Organizational Justice Level and Its Relation with Cyberloafing with a Study in the Healthcare and Treatment Network. Iran J Ergon 2020; 8 (3):13-21. [Link]
4. K Keebler JR, Rosen MA, Sittig DF, Thomas E, Salas E. Human Factors and Ergonomics in Healthcare: Industry Demands and a Path Forward. Hum Factors. 2022 ;64(1):250-58. [DOI: 10.1177/00187208211073623] [PMID]
5. Holden RJ, Valdez RS, Schubert CC, Thompson MJ, Hundt AS. Macroergonomic factors in the patient work system: examining the context of patients with chronic illness. Ergonomics. 2017;60(1):26-43. [DOI: 10.1080/00140139.2016.1168529] [PMID]
6. Rogers CC, Jang SS, Tidwell W, Shaughnessy S, Hauck FR, Williams IC, Valdez RS. Expanding human factors/ergonomics to address social determinants of health: A patient ergonomics approach to birth justice. International Journal of Industrial Ergonomics. 2024;99:103528. [DOI: 10.1016/j.ergon.2023.103528]
7. Sauerbrei A, Kerasidou A, Lucivero F, Hallowell N. The impact of artificial intelligence on the person-centred, doctor-patient relationship: some problems and solutions. BMC Med Inform Decis Mak. 2023;23(1):73. [DOI: 10.1186/s12911-023-02162-y] [PMID]
8. Kanchan S, Gaidhane A. Social Media Role and Its Impact on Public Health: A Narrative Review. Cureus. 2023;15(1):e33737. [DOI: 10.7759/cureus.33737 ] [PMID]
9. Alberto IRI, Alberto NRI, Ghosh AK, Jain B, Jayakumar S, Martinez-Martin N, et al. The impact of commercial health datasets on medical research and healthcare algorithms. Lancet Digit Health. 2023;5(5):e288-e94. [DOI: 10.1016/S2589-7500(23)00025-0] [PMID]
10. Walter M KT, Carroll SR, et al, inventorndigenous data sovereignty and policy. London (UK): Routledge2020. [Link]
11. Coustasse A, Layton W, Nelson L, Walker V. UPCODING MEDICARE: IS HEALTHCARE FRAUD AND ABUSE INCREASING? Perspect Health Inf Manag. 2021;18(4):1f. [PMID]
12. Spithoff S, Stockdale J, Rowe R, McPhail B, Persaud N. The commercialization of patient data in Canada: ethics, privacy and policy. CMAJ. 2022;194(3):E95-7. [DOI: 10.1503/cmaj.210455 ]
13. El-Sherbeeny AM, Al-Romeedy BS, Abd elhady MH, Sheikhelsouk S, Alsetoohy O, Liu S, Khairy HA. How Is Job Performance Affected by Ergonomics in the Tourism and Hospitality Industry? Mediating Roles of Work Engagement and Talent Retention. Sustainability. 2023;15(20):14947. [DOI: 10.3390/su152014947]
14. Ahmed A. Commercialization Of Health Care And Growing Medical Cost On Household: A Challenge For Health Equality In India. Journal of Advanced Scientific Research. 2019;10(03):45-51. [Link]
15. Dagenais S, Russo L, Madsen A, Webster J, Becnel L. Use of Real-World Evidence to Drive Drug Development Strategy and Inform Clinical Trial Design. Clin Pharmacol Ther. 2022;111(1):77-89. [DOI: 10.1002/cpt.2480] [PMID]
16. Babamiri M, Haidari Moghaddam R, Ghasemi F, Ghaffari M, Razee M, Bandeh Ellahi K, et al. Addiction to Social Networks and Online Games: A Wrists' Pain Survey in Students. [In Persian]. J of Ergo. 2018;6(3):33-42. [Link]
17. Dickens A. From Information to Valuable Asset: The Commercialization of Health Data as a Human Rights Issue. Health Hum Rights. 2020;22(2):67-9. [PMID]
18. Zamanpour Barkousaraei M, Mohseni Azghandi M, Godarzi G. Identifying and Prioritizing the effective factors in commercialization of mobile health.[In Persian]. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2018;5(1):35-43. [Link]
19. Spector-Bagdady K. Governing secondary research use of health data and specimens: the inequitable distribution of regulatory burden between federally funded and industry research. J Law Biosci. 2021;8(1):lsab008. [DOI: 10.1093/jlb/lsab008] [PMID]
20. Abroms LC. Public Health in the Era of Social Media. Am J Public Health. 2019;109(S2):S130-S131. [DOI: 10.2105/AJPH.2018.304947] [PMID]
21. McGraw D, Petersen C. From Commercialization to Accountability: Responsible Health Data Collection, Use, and Disclosure for the 21st Century. Appl Clin Inform. 2020;11(2):366-73. [DOI: 10.1055/s-0040-1710392 ] [PMID]
22. Zenone M, Kenworthy N, Maani N. The Social Media Industry as a Commercial Determinant of Health. Int J Health Policy Manag. 2023;12:6840. [DOI: 10.34172/ijhpm.2022.6840] [PMID]
23. Trinidad MG, Platt J, Kardia SL. The public’s comfort with sharing health data with third-party commercial companies. Humanit Soc Sci Commun. 2020;7(1):1. [DOI: 10.1057/s41599-020-00641-5]
24. Werner NE, Rutkowski RA, Holden RJ, Ponnala S, Gilmore-Bykovskyi A. A human factors and ergonomics approach to conceptualizing care work among caregivers of people with dementia. Appl Ergon. 2022;104:103820. [DOI: 10.1016/j.apergo.2022.103820] [PMID]
25. Oderanti FO, Li F. Commercialization of eHealth innovations in the market of the UK healthcare sector: A framework for a sustainable business model. Psychology & Marketing. 2018;35(2):120-37. [DOI: 10.1002/mar.21074]
26. Al-Balushi AA. In the Era of Social Media: Is it time to establish a code of online ethical conduct for healthcare professionals? Sultan Qaboos Univ Med J. 2020;20(1):e25-28. [DOI: 10.18295/squmj.2020.20.01.004] [PMID]
27. Sowada C, Kowalska-Bobko I, Sagan A. What next after the ‘commercialization’of public hospitals? Searching for effective solutions to achieve financial stability of the hospital sector in Poland. Health Policy. 2020;124(10):1050-5. [DOI: 10.1016/j.healthpol.2020.05.024]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb