پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1403 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 140004293691
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.310

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostamabadi K, Hamidi Y, Babamiri M, Tapak L, Toosi Z. Relationship between Organizational Culture with Employees Job Performance in Health Centers (Based on Denison Model). Iran J Ergon 2025; 12 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1072-fa.html
رستم‌آبادی کامیار، حمیدی یداله، بابامیری محمد، تاپاک لیلی، طوسی زهرا. ارتباط فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان در مراکز بهداشت (براساس مدل دنیسون). مجله ارگونومی. 1403; 12 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1072-fa.html


1- گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران و مرکز بهداشت شهرستان کنگاور ،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، hamidi@umsha.ac.ir
3- گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1341 مشاهده)
اهداف: مراکز بهداشتی‌درمانی به‌عنوان اوّلین سطح ارائه مراقبت سلامت به مردم هستند و عملکرد کارکنان این مراکز برای دستیابی به اهداف نظام سلامت حائز اهمیت است. ازآنجاکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شغلی کارکنان، فرهنگ سازمانی است، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شده است.
روش ‌‌‌کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی‌تحلیلی و مقطعی بر روی ۲۱۰ نفر از کارکنان یکی از مراکز بهداشت استان کرمانشاه به روش سرشماری در طی سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام شد. جهت جمع‌‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده شد که شامل پرسش‌نامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسش‌نامه ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان بود. اطلاعات جمع‌‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار ۲۵SPSS- و با آزمون‌‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شدند. سطح معنی‌داری کمتر از ۰/۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد ابعاد فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد (۰/۰۵p<). همچنین، سن و سابقه کار با عملکرد شغلی کارکنان در دو بُعد «کیفیت کار و ابتکار عمل» رابطه معکوس دارد. ازسوی‌دیگر، جنسیت کارکنان با تمامی ابعاد «رهبری سازمانی» و وضعیت تأهّل با بُعد «ابتکار عمل» رابطه معناداری دارند (p<۰/۰۵).
نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد. بنابراین، می‌توان با ارتقای فرهنگ سازمانی، شاهد تغییرات مؤثر و پایدار در عملکرد شغلی کارکنان بود. همچنین، برخی از متغیّرهای دموگرافیک با سطح عملکرد شغلی کارکنان در ارتباط‌اند که مدیران سازمان در هنگام استخدام باید به این متغیّرها توجه کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌‎شناسی صنعتی-سازمانی
دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb