پیام خود را بنویسید
دوره 10، شماره 4 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1401 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 288-277 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Nodoushan A, Abouei Mehrizi A, Mosavi Nodoushan F S. Effect of The Prevalence of COVID-19 on Mental Health and Musculoskeletal Disorders Students of Meybod University. Iran J Ergon 2023; 10 (4) :277-288
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-939-fa.html
جعفری ندوشن عباس‌علی، ابویی مهریزی امیرعباس، موسوی ندوشن فاطمه‌سادات. تأثیر شیوع ویروس کووید-19 بر سلامت روان و اختلالات اسکلتی- عضلانی دانشجویان دانشگاه میبد. مجله ارگونومی. 1401; 10 (4) :277-288

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-939-fa.html


1- گروه مهندسی صنایع، دانشکده‌ی فنی و مهندسی، دانشگاه میبد، میبد، ایران ، a.jafari@meybod.ac.ir
2- گروه مهندسی صنایع، دانشکده‌ی فنی و مهندسی، دانشگاه بم، بم، ایران
3- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1551 مشاهده)
اهداف: همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ و اجرای قرنطینه می‌تواند اثرات مختلفی بر جنبه‌های روانی و اختلالات اسکلتی- عضلانی دانشجویان بگذارد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر ویروس کووید-۱۹ بر اختلالات اسکلتی- عضلانی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه میبد می‌باشد.
روش ‌‌‌کار: برای این منظور، نمونه‌ای تصادفی شامل ۳۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه میبد در سال ۱۴۰۰ انتخاب گردید. اطلاعات بر اساس سه پرسش‌نامه‌ی اختلالات اسکلتی- عضلانی Nordic، پرسش‌نامه‌ی سلامت عمومی و مقیاس اضطراب کرونا ویروس جمع‌آوری شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از رگرسیون لجستیک و آزمون Chi-square استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اضطراب ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹، روی سلامت روان دانشجویان تأثیر معنی‌دار دارد. همچنین پاندمی کووید-۱۹ موجب بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در اکثر اندام‌های بدن دانشجویان گردیده است. مقطع تحصیلی، ورزش، نرمش‌های روزانه و تعداد مبتلایان به ویروس از جمله متغیرهایی هستند که در این شرایط روی اختلالات اندام‌های بدن و سلامت روان دانشجویان تأثیر معنی‌دار دارند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت سلامت جسمی و روحی دانشجویان، لازم است در رابطه با کلاس‌های درسی دانشجویان برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد. همچنین با شیوع ویروس و لزوم رعایت محدودیت‌ها، برنامه‌ریزی برای ورزش و حرکت‌های کششی ساده می‌تواند روی کاهش اختلالات و افزایش نشاط دانشجویان تأثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 645 kb]   (1621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اختلالات اسکلتی-عضلانی
دریافت: 1401/12/10 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb