Ganji M, Karimi M, Bahari B. Investigating the Effect of Package Parameters on Driver Comfort Using the DOE Method and the DHM Ergonomics Analysis Tool. Iran J Ergon 2019; 6 (4) :9-19
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-615-fa.html
1- کارشناس مسئول شرکت ایرانخودرو، واحد توسعه محصول جدید، بخش ارگونومی پکیجینگ، تهران، ایران
2- کارشناس مسئول شرکت ایرانخودرو، واحد توسعه محصول جدید، بخش ارگونومی پکیجینگ، تهران، ایران ، Milad.karimi71@gmail.com
چکیده: (9350 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به ضرورت پکیجینگ صحیح راننده، تنظیم پارامترهای پکیج بهمنظور حصول بالاترین ارگونومی راننده بسیار مهم است. محدوده تغییرات برخی پارامترهای پکیجینگ گسترده است و انتخاب صحیح مقدار این پارامترها تا حصول شرایط ارگونومی راننده نیز مستلزم سعی و خطاست.
روش کار: در پژوهش حاضر، با استفاده از نرمافزار MINITAB نسخه ۱۶ و پارامترهای پکیجینگ راننده، چندین شبیهسازی شرایط رانندگی به کمک ابزار (DHM(Digital human modeling و (DOE (Design of experiment انجام شد؛ بنابراین برای کلاس خودرویی C، محدوده تمامی پارامترهای پکیج راننده، مانند ارتفاع صندلی، زاویه فرمان و... با استفاده از سایت A۲MAC۱ استخراج و بهعنوان مبنای پارامتر ورودی در نظر گرفته شد. در ادامه با توجه به آزمایشهای پیشنهادی به کمک نرمافزار MINITAB نسخه ۱۶، ارزیابی میزان راحتی راننده براساس معیار (PORTER (۱۹۹۸ صورت گرفت.
یافتهها: ارتفاع صندلی همچنین فواصل قائم و افقی مجموعه فرمان تا نقطه مبنای پاشنه پا، بیشترین تأثیر را بر ارگونومی راننده دارند. همچنین با توجه به همبستگی زیاد برخی پارامترهای پکیج با خروجیهای ارگونومی زوایای بدن، معادلات پیشبینیگری در این باره ارائه شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده الگویی بهینه برای ارگونومیکترین موقعیت رانندگی در خودرو است. همچنین تأثیرگذارترین پارامترهای پکیج راننده از نظر ارگونومی شناخته و با استفاده از آنالیز
(ANOVA (Analysis of variance برای آنها مدلهای پیشبینیگر ریاضی ارائه شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1397/11/20 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار الکترونیک: 1398/3/18
فهرست منابع
1. Bhise VD. Ergonomics in the automotive design process; 2013. [
Google]
2. Reed MP. Survey of auto seat design recommendations for improved comfort. Michigan Transportation Research Institute (UMTRI). 2000 Apr. [
Article] [
Google Scholar]
3. Stanton NA, Hedge A, Brookhuis K, Salas E, Hendrick HW, editors. Handbook of human factors and ergonomics methods. CRC press; 2004 Aug 30. [
DOI:10.1201/9780203489925]
4. Happian-Smith J, editor.. An Introduction to Modern Vehicle Design. Reed Educational and Professional Publishing Ltd. [
Google]
5. Macey M, Wardle G. H-point the fundamentals of car design and packaging, first edition,April 2009. [
Article] [
Google Scholar]
6. Porter JM, Gyi DE. Exploring the optimum posture for driver comfort, International Journal of Vehicle Design.1998; 19 (3): 255-266. [
DOI] [
Google Scholar]
7. Motor Vehicle Dimensions, SAE J1100, revised 2009. [
Google Scholar]
8. Bridge RS. Introduction to ergonomics. published.2003. [
Google]
9. Mason RL, Gunst RF, Hess JL. Statistical design and analysis of experiments: with applications to engineering and science. John Wiley & Sons; 2003 May 9. [
DOI:10.1002/0471458503]
10. Vehicle benchmarking; wwww.a2mac1.com. [
Article] [
Google Scholar]