چکیده: زمینه و هدف: با توجه به نقش اساسی میز و نیمکتهای مناسب در نشستن دانشآموزان با پوسچر صحیح و این که میز و نیمکتهای غیر ارگونومیک باعث پوسچر نامناسب شده و کمردرد، گردن درد، عدم تمرکز و ناراحتی به وجود میآورند. این مطالعه به بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان با میز و نیمکتهای موجود در مدارس ابتدایی شهر همدان میپردازد. روش بررسی: در این مطالعه 600 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و علاوه بر قد و وزن آنها ابعاد آنتروپومتری شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع زانو، ارتفاع رکبی، طول باسن- رکبی و پهنای باسن آنها اندازهگیری شد. سپس تناسب ابعاد میز و نیمکت موجود در مدارس همدان با اندازههای ارگونومیک محاسبه شده، مقایسه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد میز و نیمکت موجود شامل ارتفاع نشستگاه، عمق نشستگاه، ارتفاع تکیهگاه، ارتفاع میز، ارتفاع زیرمیز، عرض نشستگاه در تمامی موارد با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان تناسب ندارد. این مطالعه نشان داد که با افزایش میزان عمق نشستگاه و کاهش ارتفاع نشستگاه در میز و نیمکتهای طرح جدید میزان تناسب این میز و نیمکتها نسبت به میز و نیمکتهای طرح قدیم بهبود نسبی یافته است. نتیجهگیری: ابعاد میز و نیمکتهای موجود در مدارس ابتدایی شهر همدان برای اکثر دانشآموزان مناسب نیست و باعث ایجاد پوسچر نامناسب و بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |