پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 1 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSU.REC.1402.262

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fouri S, الهیاری T, Mohebbi I. Investigation of Unsafe Behaviors of Professional Intercity Drivers and Their Impact on Traffic Accidents in Urmia city in 2023. Iran J Ergon 2025; 13 (1)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1066-fa.html
فوری ساحل، اللهیاری تیمور، محبی ایرج. مطالعه وضعیت رفتارهای نا ایمن و ارتباط آن با تصادفات جاده‌ای در رانندگان بین‌شهری ارومیه در سال 1402. مجله ارگونومی. 1404; 13 (1)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1066-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، allahyari@umsu.ac.ir
چکیده:   (175 مشاهده)

زمینه و هدف: تصادفات رانندگی از مهمترین علل مرگ ومیر و آسیب های جدی محسوب می شود. رفتار رانندگان یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است. هدف مطالعه حاضر تعیین وضعیت رفتار نا ایمن و ارتباط آن با تصادفات جاده ای در رانندگان بین شهری ارومیه بود.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بر روی 378 نفر از رانندگان بین شهری مراجعه کننده به مرکز طب کار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. از پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگیDBQ  استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: بیشترین امتیاز رفتارهای نا ایمن مربوط به تخلفات غیرروتین با میانگین 44/0±33/1 بود. رابطه مثبت و معنی داری بین هر چهار خرده مقیاس DBQ و تصادفات جاده ای وجود داشت (001/0p<). براساس مدل رگرسیون خطی، از میان چهار زیر مقیاس DBQ، تخلفات روتین و اشتباهات به طور معناداری 3/24% تغییرات واریانس تصادفات سالانه را پیش بینی کردند.

نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین رفتارهای نا ایمن رانندگان و تصادفات رانندگی ارتباط معنادار وجود دارد و این نکته بر نیاز به مداخلات هدفمند برای کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی تأکید می‌کند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی شناختی
دریافت: 1403/11/1 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb