پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 3 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1403 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 217-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1402.514


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi N, Salahshouri A, Sadeghian M. Evaluation of the Effect of Educational Intervention on the Cognitive Performance of Taxi Drivers Exposed to Heat Stress in a City in Southern Iran. Iran J Ergon 2024; 12 (3) :209-217
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1049-fa.html
داودی نیلوفر، سلحشوری آرش، صادقیان مرضیه. ارزیابی تاثیر مداخله آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس گرمایی یکی از شهرستان های جنوب ایران. مجله ارگونومی. 1403; 12 (3) :209-217

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1049-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1340 مشاهده)
اهداف: یکی از مشاغلی که کارکنان آن ساعت‌های بسیار زیادی در مواجهه با استرس حرارتی هستند، تاکسی‌رانی است. این افراد با توجه شرایط کاری، زمان زیادی را در کنار خودرو خود برای تکمیل مسافر زیر آفتاب می‌ایستند و همچنین در تمام طول مسیر رانندگی با استرس حرارتی روبه‌رو هستند؛ بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی یک برنامه مداخله‌ای آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس حرارتی در یکی از شهرستان‌های جنوب ایران انجام شده است.
روش ‌‌‌کار: پژوهش حاضر مداخله نیمه‌تجربی بوده که در سه مرحله شامل ارزیابی اولیه، آموزش و ارزیابی ثانویه برای ۸۰ نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه مداخله و کنترل انجام شده است. در مرحله اول، ارزیابی کلی از دانش و آگاهی همه رانندگان از استرس حرارتی به عمل آمد، در عین حال پارامترهای شناختی شامل مهارت تمرکز و خستگی ذهنی با استفاده از پرسش‌نامه، اندازه‌گیری شد. سپس آموزش به صورت غیرحضوری و حضوری به گروه مداخله داده شد. دو ماه بعد از شروع آموزش، پارامترهای شناختی برای هر دو گروه مداخله وکنترل اندازه‌گیری شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: نتایج بعد مداخله نشان داد که آموزش انجام‌شده باعث افزایش معنا‌دار مهارت تمرکز و کاهش معنا‌دار خستگی ذهنی شده است (۰/۰۰۱>p). درباره مهارت تمرکز و خستگی ذهنی به همراه تمامی زیرمقوله‌های دو پرسش‌نامه، نتایج نشان داد که این متغیرها قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معناداری نداشته و بعد از مداخله اختلاف بین دو گروه معنادار بوده است (۰/۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: اجرای یک برنامه آموزشی مناسب همراه با پیگیری، طی دو ماه جهت آشنایی افراد درباره استرس گرمایی، باعث بهبود عملکرد شناختی شده است و همچنین استفاده از پیگیری آموزش با یک ساختار مجازی توانسته است روند آموزش و یادگیری را بهبود بخشد و بر عملکرد افراد تاثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 828 kb]   (625 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی شناختی
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/10/10 | انتشار الکترونیک: 1403/10/11

فهرست منابع
1. Dikmen S, Hansen P. Is the temperature-humidity index the best indicator of heat stress in lactating dairy cows in a subtropical environment? Journal of dairy science. 2009;92(1):109-116. [DOI:10.3168/jds.2008-1370] [PMID]
2. Dunne JP, Stouffer RJ, John JG. Reductions in labour capacity from heat stress under climate warming. Nature Climate Change. 2013;3(6):563-566. [DOI:10.1038/nclimate1827]
3. Dehghan H. Validating the perceptual strain index for the evaluation of heat strain under hot laboratory conditions. Iranian Journal of Ergonomics. 2015;2(4):55-63.
4. Bouchama A, Knochel J. Heat stroke The New England journal of medicine. 2002;346(25):1978-1988. [DOI:10.1056/NEJMra011089] [PMID]
5. Asghari M, Nassiri P, Monazzam M, Golbabaei F, Arabalibeik H, Shamsipour A. The development of an empirical model for estimation of the sensitivity to heat stress in the outdoor workers at risk. Annals of Medical and Health Sciences Research. 2017;7(2):77-84. [DOI:10.5812/jhealthscope.63162]
6. Jafari MJ, Ghaffari S. Investigating the effect of heat stress exposure on visual-auditory performances of subjects in laboratory conditions. Occupational Medicine. 2024; 16 (1) :75-89. [DOI:10.18502/tkj.v16i1.15126]
7. Barakat S, Dehghan H, Ebrahimi H, Moradi B. Investigation of Subjective Thermal Sensation and Its Relationship with Stress, Anxiety, Depression and Cognitive Function of Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Ergonomics. 2021;9(2):95-106. [DOI:10.30699/jergon.9.2.95]
8. Ahmadi H, Noorllahi M, Soleimani MR, Bitaraf E. Investigating the Effect of Environmental Thermal .8 Comfort Components on Students' Cognitive Performance based on the Analysis of Fatigue Factor (Study Sample of Architecture Students of Universities in Ilam). Iranian Journal of Ergonomics. 2023;10(4):250-258.
9. Blackburn G, Broom E, Ashton BJ, Thornton A, Ridley AR. Heat stress inhibits cognitive performance in .9 wild Western Australian magpies, Cracticus tibicen dorsalis. Animal Behaviour. 2022;188 (1):1-11. [DOI:10.1016/j.anbehav.2022.03.016]
10. Pacheco-Zenteno F, Glaser J, Jakobsson K, Weiss I, Arias-Monge E, Gyllensten K. The prevention of occupational heat stress in sugarcane workers in Nicaragua-an interpretative phenomenological analysis. Frontiers in Public Health. 2021;9:713711. [DOI:10.3389/fpubh.2021.713711] [PMID] []
11. Brottman MR, Char DM, Hattori RA, Heeb R, Taff SD. Toward cultural competency in health care: a scoping review of the diversity and inclusion education literature. Academic Medicine. 2020;95(5):803-813. [DOI:10.1097/ACM.0000000000002995] [PMID]
12. Jackson LL, Rosenberg HR. Preventing heat-related illness among agricultural workers. Journal of agromedicine. 2010;15(3):200-215. [DOI:10.1080/1059924X.2010.487021] [PMID]
13. Pogačar T, Žnidaršič Z, Kajfež Bogataj L, Flouris AD, Poulianiti K, Črepinšek Z. Heat waves occurrence and outdoor workers' self-assessment of heat stress in Slovenia and Greece. International journal of environmental research and public health. 2019;16(4):597. [DOI:10.3390/ijerph16040597] [PMID] []
14. Razzak JA, Agrawal P, Chand Z, Quraishy S, Ghaffar A, Hyder AA. Impact of community education on heat-related health outcomes and heat literacy among low-income communities in Karachi, Pakistan: a randomised controlled trial. BMJ Global Health. 2022;7(1):e006845. [DOI:10.1136/bmjgh-2021-006845] [PMID] []
15. Marquez D, Krenz JE, Chavez Santos E, Torres E, Palmández P, Sampson PD, et al. The effect of participatory heat education on agricultural worker knowledge. Journal of agromedicine. 2023;28(2):187-198. [DOI:10.1080/1059924X.2022.2058667] [PMID] []
16. Golbabaei F, Mazloumi A, Mamhood Khani S, Kazemi Z, Hosseini M, Abbasinia M, et al. The effects of heat stress on selective attention and reaction time among workers of a hot industry: application of computerized version of stroop test. Journal of Health and Safety at Work. 2015;5(1):1-10.
17. Kovats RS, Hajat S. Heat stress and public health: a critical review. Annual Review of Public Health. 2008;29:41-55. [DOI:10.1146/annurev.publhealth.29.020907.090843] [PMID]
18. Heidari H, Golbabaei F, Shamsipour A, Rahimi Forushani A, Gaeini A. Outdoor occupational environments and heat stress in IRAN. Journal of Environmental Health Science and Engineering. 2015;13:48. [DOI:10.1186/s40201-015-0199-6] [PMID] []
19. Morris NB, Piil JF, Morabito M, Messeri A, Levi M, Ioannou LG, Ciuha U, Pogačar T, et al. The HEAT-SHIELD project - Perspectives from an inter-sectoral approach to occupational heat stress. J Sci Med Sport. 2021;24(8):747-755. [DOI:10.1016/j.jsams.2021.03.001] [PMID]
20. Savary K, Oraki M. Construction and validitation of concentration skill questionnaire. Quarterly of Educational Measurement. 2015;6(22):69-84.
21. Hafezi S, Zare H, Mehri SN, Mahmoodi H, editors. The Multidimensional Fatigue Inventory validation and fatigue assessment in Iranian distance education students. 2010 4th International Conference on Distance Learning and Education; 2010. [DOI:10.1109/ICDLE.2010.5606006]
22. Chavez Santos E, Spector JT, Egbert J, Krenz J, Sampson PD, Palmández P, et al. The effect of the participatory heat education and awareness tools (HEAT) intervention on agricultural worker physiological heat strain: results from a parallel, comparison, group randomized study. BMC public health. 2022;22(1):1746. [DOI:10.1186/s12889-022-14144-2] [PMID] []
23. Berg RJ, Inaba K, Sullivan M, Okoye O, Siboni S, Minneti M, et al. The impact of heat stress on operative performance and cognitive function during simulated laparoscopic operative tasks. Surgery. 2015; 157(1): 87-95. [DOI:10.1016/j.surg.2014.06.012] [PMID]
24. Bidel F, Sahlabadi AS, Jafari MJ, Khodakarim S, et al. Evaluation of the effect of heat stress on cognitive performance and physiological parameters of the students. Iran Occupational Health. 2020;17(1):893-907.
25. Gaoua N, Grantham J, Racinais S, El Massioui F. Sensory displeasure reduces complex cognitive performance in the heat. Journal of environmental psychology. 2012; 32(2): 158-163. [DOI:10.1016/j.jenvp.2012.01.002]
26. Abbasi M, Pourhossein M, Mohammadi H, Golbabaei F. A review on the effect of heat stresses on cognitive functions. Journal of Health and Safety at Work. 2020;10(3):251-262.
27. Grether WF. Human performance at elevated environmental temperatures. Aerospace Medicine. 1973;44(7):747-755.
28. Poulton E, Kerslake DM. Initial stimulating effect of warmth upon perceptual efficiency. Aerospace medicine. 1965;36:29-32.
29. Lim J, Wu W-c, Wang J, Detre JA, Dinges DF, Rao H. Imaging brain fatigue from sustained mental workload: an ASL perfusion study of the time-on-task effect. Neuroimage. 2010;49(4):3426-3435. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2009.11.020] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb