Hesam G, Aliabadi M, Farhadian M, Afshari Doust V. Study of ergonomic conditions in use of visual monitors and its relation to subjective feeling of fatigue in master science students of Hamadan University of medical science. Iran J Ergon 2013; 1 (2) :1-9
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-39-fa.html
حسام قاسم، علی آبادی محسن، فرهادیان مریم، افشاری دوست وحید. بررسی شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری و ارتباط آن با احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله ارگونومی. 1392; 1 (2) :1-9
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-39-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، mohsen.aliabadi@umsha.ac.ir
چکیده: (46889 مشاهده)
مقدمه: استفاده کاربران از نمایشگرهای تصویری به ویژه رایانه میتواند عوارض بهداشتی را ایجاد نماید که بر عملکرد ذهنی و فیزیکی افراد تاثیرات منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری با میزان احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان کاربران دائمی صورت گرفت.
روش بررسی:در این مطالعه توصیفی تحلیلی 70 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه استانداردی با ضریب پایایی 8/0 جهت تعیین میزان احساس خستگی کاربران بین دانشجویان توزیع و تکمیل گردید. پرسشنامه حاوی30 سوال که پوشش دهنده سه معیار شامل خواب آلودگی یا گیجی، ناتوانی در تمرکز و ناراحتی جسمی بود. اطلاعات شرایط محیطی و ارگونومیکی کار نیز تعیین مقدار و ثبت گردید. علاوه بر این اندازهگیری شدت میدان الکتریکی و مغناطیسی در محدوده فرکانس خیلی پایین با استفاده از دستگاه مدل HI-3603 شرکت HOLADAY، مطابق با روش استاندارد IEEE std 1140-1994 صورت گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد در بین دانشجویان میانگین نمره شاخص گیجی 5/6±8/17، شاخص ناتوانی در تمرکز 4/4±7/18، شاخص ناراحتی جسمی 9/6±9/11 و در نهایت شاخص کل خستگی 7/15±5/48 بود. بین مدت زمان پیوسته کار با رایانه و میزان خستگی ارتباط معناداری وجود دارد(05/0<P). بین مدت زمان کار روزانه با رایانه و میزان خستگی ارتباط معناداری یافت نگردید(05/0>P). بین نوع نمایشگر مورد استفاده و میزان خستگی ارتباط معناداری یافت شد(05/0<P). علاوه براین ارتباط معناداری بین شرایط محیطی مکان کار با رایانه و میزان خستگی کاربران وجود نداشت (05/0>P) البته نتایج نشان دهنده روند افزایشی نمره خستگی در شرایط محیطی و وضعیتهای نامناسب ارگونومیک کار با رایانه بود. علاوه بر این اختلاف شدت میدانهای الکترومغناطیسی با توجه به نوع نمایشگر معنادار بود (05/0<P).
نتیجهگیری: معیار ناتوانی در تمرکز بیشترین نمره خستگی را به خود اختصاص داده است که میتواند بر عملکرد آموزشی دانشجویان تاثیر منفی گذارد. رعایت اصول ارگونومیک کار با رایانه به ویژه کاهش مدت زمان پیوسته کار با رایانه و استفاده از نمایشگرهای با تکنولوژی روز و همچنین بهینه نمودن شرایط روشنایی و آکوستیکی محیط میتواند خستگی دانشجویان را بطور قابل ملاحظهای کاهش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1392/8/6 | پذیرش: 1392/9/25 | انتشار الکترونیک: 1392/10/14